Decor en etalage

In de studierichting Decor en etalage vertrekken we vanuit vakoverschrijdende projecten doorheen de verschillende (praktijk)vakken binnen de beroepskwalificaties. Hierbij hechten we ontzettend veel belang aan je persoonlijke karakter. Wij gaan met jou in dialoog en komen samen tot een consensus, waar zowel jij als leerling én de leerkracht zich goed bij voelen.

Wij streven ernaar om een maximaal creatief proces uit onze leerlingen te halen waarbij wij als leerkrachten motiverende en ondersteunende pijlers zijn. Wij geloven in jouw zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Enkel van hieruit kunnen wij een kwaliteitsvolle opleiding aanbieden waarbij elk individu belangrijk is. Zo bieden wij je de kans om jezelf te ontplooien binnen je eigen mogelijkheden. Wij zetten in op een veilige leef- en leeromgeving zodat je je gelukkig voelt binnen onze school. Geluk verruimt het talent!

Algemene vorming 3de jaar 4de jaar 
Engels 2 2
PAV 7 7
Lichamelijke opvoeding 2 2
Levensbeschouwing 2 2
Specifieke vorming 3de jaar
4de jaar
Decor en etalage 19 19
Totaal 32 32

Gelieve marketing cookies te accepteren om deze video te bekijken.

Basisvorming

Tijdens de lesuren PAV wordt thematisch en flex gewerkt. Dit wil zeggen dat er binnen elk thema ook aandacht is voor remediëren en differentiëren. Je leerkracht wordt op dat moment je coach.

Welke vakken en vakintegratie komt binnen de thema’s aan bod:

  • Nederlands
  • wiskunde
  • geschiedenis
  • aardrijkskunde
  • natuurwetenschappen
  • burgerschap
  • financiële geletterdheid
  • ICT & Media

Specifieke vorming

Welke vakken/ateliers bieden we aan binnen specifieke vorming?

1.  19u PRAKTIJK

We vertrekken vanuit vakoverschrijdende projecten doorheen de verschillende praktijkvakken. Hierbij hechten we ontzettend veel belang aan je persoonlijke karakter. Wij gaan met jou in dialoog en komen samen tot een consensus, waar zowel jij én de leerkracht zich goed bij voelt. Wij streven ernaar om een maximaal creatief proces uit jou te halen waarbij wij als leerkrachten motiverende en ondersteunende pijlers zijn. Wij geloven in je zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Enkel van hieruit kunnen wij je een kwaliteitsvolle opleiding aanbieden waarbij elk individu belangrijk is.

2.   KUNSTLAB

In het vak kunstlab doen we stijlonderzoek en kijken we wat de trends ons vertellen en voorspellen, vandaag en in de toekomst. Dit uiteraard niet zonder een terugblik naar de historie van de stijl. We voeren marktonderzoek uit naar bepaalde producten en diensten en houden rekening met de eisen van bepaalde doelgroepen. We kijken naar de geschiedenis van reclamecampagnes, winkelketens en culturen. We werken met een onderzoekboek om dit alles in kaart te brengen.

3.  ETALEREN EN PRESENTEREN

Je specialiseert je in technieken die toepasbaar zijn voor etalage, standenbouw en decoratie. Je leert allerlei gereedschap gebruiken en verschillende materialen bewerken.
Je verwerft gevoel voor compositie, vorm, kleur en verhoudingen. Je leert driedimensionale digitale ontwerpen maken en ontwikkelt tekenvaardigheden.
Hier leer je je ideeën ruimtelijk om te zetten en uit te voeren met je handen.

4.   PUBLICITEITSATELIER
Loop je rond in de straat, in de stad, kijk je op sociale media, overal word je geconfronteerd met reclame. In dit vak maak je kennis met alle reclamemiddelen en werk je er de belangrijkste van uit. Zo zullen verpakkingen, affiches en advertenties binnenkort geen geheimen meer voor je hebben. Je leert ook werken met allerlei materialen zoals verf, papier, potloden, reclamemarkers,… en ondertussen werken we aan je nauwkeurigheid, compositie en kleurgevoel. Door te werken met enkele grafische programma’s breiden we ook je digitale kennis uit.

5.  BEELDCREATIE

Om een reclamecampagne te maken of een goede etalage op te bouwen heb je een degelijke kennis nodig van ontwerpen. Hoe begin je eraan om de briefing van een klant om te zetten naar een ontwerp? Welke materialen en technieken bestaan er om een goede presentatie naar de klant voor te bereiden? Ook typografie is hier een belangrijk onderdeel. Welke lettertypes passen bij welke sfeer of bij welk project? Allemaal heel belangrijke vragen om tot een goede ontwerpstijl te komen. Ook hier verwerven we zowel manuele als digitale kennis.